Warning: Use of undefined constant minor - assumed 'minor' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data01/virt62630/domeenid/www.onnepillak.ee/htdocs/wp-config.php on line 77
Käibemaksust ja hindadest | Õnne Pillak

Käibemaksust ja hindadest

veebr. 15

img_1373Küllap olete näinud telest sotside esimehe Sven Mikseri reklaami, kus ta selge silmavaatega lubab käibemaksu vähendamist ja hindade alandamist.  Sveni jutt on iseenesest ilus ja teeb valija kõrvadele pai.  Aga mõtlevat inimest paneb selline jutt  kulmu kortsutama. Kust tuleb järeldus, et käibemaksu alandamine 5%-le viib ka hinnad automaatselt alla? Sõbrad, selles puudub loogika. Tuletan meelde, et meil on turumajandus, kus hinna dikteerib nõudlus ja pakkumine.

Selle asemel, et kirjutada keeruline majandusjutt, toon ühe lihtsa näite. Kujutage ette, et olete pagariäri omanik Robert/Roberta. Teie äris on imehead seenepirukad, mis maksavad 48 senti (ilma käibemaksuta 40 senti). Täna maksate piruka pealt 8 senti käibemaksu. Kui nüüd käibemaks alandada 5%-le, siis maksaks te selle sama piruka pealt maksu 2 senti. 6 senti jääb teile sellisel juhul alles. Minu küsimus pagariäri omanikule. Mida te teete oma 6 sendiga? Kas  alandate selle võrra seenepiruka hinda või võtate selle 6 senti endale?

Kui äri eesmärk on kasumi teenimine, siis vabatahtlikult ei anna raha keegi ära. Ehk käibemaksu alandamisest alles jääva summa arvelt ei alandata mitte hindasid, vaid teenitakse suuremat kasumit. Tundub loogiline? Seega ei võida käibemaksu alandamisest ostja, vaid poeomanik, kellele jääb väiksema maksu tõttu rohkem raha alles.

Mida me üheskoos antud näite abil tõestasime. Käibemaksu langetamine ei too kaasa hindade langust. See tähendaks hoopis, et riigil jääks saamata käibemaksu pealt miljoneid eurosid maksulaekumist. Väiksem maksude laekumine tähendab aga vähem raha riigieelarvesse ja kokkuhoidu kellegi teise arvelt.  Kelle arvelt see käibemaksu alandamine siis tuleb – pensionäride, laste, noorte….

See, kelle arvelt käibemaksu alandamine võetakse, on piimaga kirjutatud sotside reklaami subtiitritesse, mida halval juhul nähakse alles peale valimisi.